Tuesday 7 August 2012

prefer yang mana?

Assalamualaikum wbt.

Bace je tajuk mesti macam-macam yang korang pikir kan?tapi entry kali ni bukanlah berkisar tentang hidup aku ke ape tapi just my opinion about this stuff.mungkin entry kali ni short entry je kot.Tetibe bende ni cross in my mind,so aku nak share la opinion dengan korang semua yang sudi bace belog aku yang tak berape nak best ni.ecech ayat nak sedih-sedih pulak,tampo kang.

Aku selalu pikir 'best tak study kat ovesi tu?'..'mesti la best sebab dapat pegi negara luar'...'mesti raya dapat bagi ucapan kat tv3,masuk paper'...'mesti ade perjumpaan kat kedutaan malaysia'...

Ayat-ayat macam ni selalu cross dalam otak aku ni,tapi biase lah setiap sesuatu tu mesti ade pros and cons kan?emm...

Maybe kita boleh bangga la sebab dapat study kat ovesi tu,dapat jumpa mat saleh yang hensem-hensem,dapat speaking cair dengan owang putih kat sana,dapat belajar bahasa negara lain,dapat tau budaya diorang,dapat kawan dari pelbagai negara,adat dan agama.

Tapi kita kena ingat jugak kalau study kat sana mesti lah jauh dari family,Hari Raya maybe tak dapat balik malaysia,kat sana kena survive sendiri dan kene depend on ourself.kene pandai jaga diri,jangan mudah terpengaruh dengan budaya kat negara orang,culture shock bak kata owang putih.

Ni je sebenanya bende yang aku nak share tu,just short entry..

p/s : this is just my opinion about study abroad,what do you think about it?leave me your opinion.

 

2 comments: